Inkoop Publiek

Lees meer

Beleidsadvisering

Lees meer

(Elektrische) kartrekker Rogier Vroegindeweij maakt (groene) meters!

31-07-2018
De Nissan Leaf is geleverd! Rogier gaat on the road in zijn elektrische leaseauto. Waarom maakte hij de keuze voor elektrisch rijden?

Rogier: “In mijn keuze voor deze auto is het milieu-aspect de doorslaggevende, naast het feit dat elektrisch rijden erg prettig is. Ik ben zelf een elektrische rijder vanaf het begin. Mijn eerste elektrische auto had ik bij een vorige werkgever, met een bereik van 80 kilometer. Dat ging eigenlijk altijd goed. Van huis naar opdrachtgever, mogelijk via een andere opdrachtgever weer naar huis. Altijd had ik wel een oplaadmogelijkheid.

Nu is dat alleen nog maar beter geworden. De nieuwe generatie elektrische wagens, heeft een range tot 400 km per laadbeurt. Ik werk overwegend bij gemeenten, en elk zichzelf respecterend gemeentehuis heeft minimaal één laadpaal voor de deur. Ook is het aantal publieke (snel)laadpunten de laatste jaren enorm toegenomen.

Financieel redelijk en haalbaar

Het gaat er natuurlijk ook om of dit een financieel redelijke- en haalbare keuze is. In aanschaf zijn de auto’s wel duurder. Als je kijkt naar kosten per kilometer, zijn de verbruikskosten veel lager. Dat is minder dan de helft van brandstofkosten. Er wordt nog subsidie op gegeven en je hoeft geen wegenbelastingen te betalen wat de hoge aanschafkosten enigszins goedmaakt.

"Elektrisch rijden vind ik ideaal voor een land als Nederland"

Sowieso vind ik elektrisch rijden ideaal voor een land als Nederland, waar de afstanden relatief kort zijn, er veel stadsverkeer is (veel stoppen en optrekken) en helaas veel file gereden wordt. Dit zijn voor elektrische auto’s juist de ritten waarin ze duidelijk verschillend zijn ten opzichte van auto’s op fossiele brandstoffen, zowel in verbruik als in comfortabel rijden. Ook zijn er in heel het land goede laadpaalvoorzieningen.”

(Elektrische) kartrekker

Rogier is binnen Adjust een van de kartrekkers voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Daar is een projectgroep voor. Hij vertelt verder: “Hierin kijken we hoe we Adjust-breed duurzamer kunnen werken. En wat we maatschappelijk kunnen betekenen”.

Eerder installeerde Adjust al e-driver applicaties in de auto’s van onze Adjusters. Rogier: “Deze ‘kastjes’ geven inzicht in je rijgedrag gekoppeld aan verbruik. Dit stimuleert zuiniger rijden. Er is een besparing op brandstof tot wel 10%  mogelijk bij een bewuster rijgedrag . Zo komen we weer een stapje dichterbij een lagere CO2-uitstoot”.

Adjust ontwikkelt organisatiebreed een MVO-beleid waarin de opbrengsten worden geïnvesteerd in nieuw MVO-beleid. “Medewerkers worden uitgedaagd en gestimuleerd om actief mee te doen in het MVO-beleid. Zonder acceptatie en adaptatie door de medewerkers gaat het natuurlijk niet werken. Ik vervul graag een voorbeeldrol voor wat betreft het zuinig rijden, vervoer is immers voor Adjust de activiteit met het effect op het milieu,” zegt Rogier tot slot.